7/3/11

ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΣAPAKOΣTIANH

Στο σκοτεινο δρόμο, με τους κάδους ανακύκλωσης της ξεχειλισμένης ματαιοδοξίας μας και τους ανθρώπους που περπατούν σκυφτοί - μηπως και βρουν την ευτυχία που κατρακύλησε από την τσέπη που τρύπησε υπό το βαρος κλειδιων και νομισμάτων, ένα φωτάκι που τρεμοπαίζει σου τραβά το βλέμμα. Αγρυπνο κι ακοίμητο σ' ενα καντήλι.

Νάναι άραγε η Παναγια η Βατοπαιδινή ή άλλη, που επιβεβαιώνοντας τον θρύλο που θέλει τις Παναγιες να επιλέγουν μονες τους τον τόπο της Θεοφάνειας τους εξαφανιζομενες από εκει που τις τοποθετουν ανθρωπινα χερια, μετακομισε στο νεο της πόστο: Σε ένα εικονοστάσι σε μια λαϊκη γειτονιά;

Όπως και νάχει, όποτε περνάω από το εικονοστασι εκει, στην γωνιά του δρόμου, κάνω έναν νοερό σταυρό. Θυμάμαι και το τέλος της ταινίας του Αμπουλατζε "Μετάνοια" με θεμα το τελος των αιμοσταγων τυραννων της αθεϊας που αναλαμβανουν το ρόλο του Αυτοκρατορα-Θεού: Μια γρια γυναικα ρωτάει μιαν άλλη νεώτερη στο παράθυρο αν ο δρομος αυτος οδηγει στην εκκλησία. Για να συνεχισει μετα από την αρνητική απάντηση "και τι νοημα έχει ενας δρόμος που δεν οδηγεί στην εκκλησία".

Φαινεται πως επειδη το στενό το σκοτεινο δεν οδηγει στην εκκλησία καποιος ανεβαλε να το φωτισει με ένα εικονοστασι στην γωνία, πίσω από το τζάμι. Νάναι καλά εκείνος που τ' αναβει μ' επιμέλεια, χειμώνα-καλοκαίρι.

Που και που πηγαίνω κι εγω και δίνω τον οβολό μου. Αλλά να, από την Καθαροδευτέρα και όλη την Σαρακοστή δεν με βλεπω να πατάω. Τις Σαρακοστες περνάω μονο απ' έξω περιμένοντας την Ανάσταση. Το καντηλι όμως παραμένει αναμένο για τους θαμώνες και τους περαστικούς. Μόνο τη Μεγαλοβδομάδα  μένει σβυστό. Από σεβασμό! Διότι το μαγαζί κλείνει...
Κι ας θωρήσουν μερικοί υπερευσεβείς ότι το να κρατάς ένα σουβλατζιδικο ανοικτό την Σαρακοστη είναι ασέβεια.

Τι δυσκολο είναι στ' αλήθεια να είσαι σουβλατζης και να νηστευεις.Αλλά δόξα τω Θεώ υπάρχουν και οι αλλόδοξοι, και οι αδιάφοροι, και οι μη θρησκευόμενοι, και οι άθεοι, και οι ασθενείς, και οι πεινασμένοι, και οι δυσκολεμένοι και αυτοί που έμαθαν αλλιως από το σπίτι τους, αλλά και αυτοί που απλά δεν θελουν να μπουν στην διαδικασία της εθελουσίας στέρησης και της εθελουσίας νηστείας επειδη δεν υποψιάζονται ότι για καποιους άλλους ή και για τους ίδιους μπορει να υπάρξει και η υποχρεωτική.

Και θα ζησει και ο σουβλατζης το σπίτι του, και θα μεινει και το καντηλι στην γωνιά πίσω από την τζαμαρία αναμένο, να φωτίζει - πλην Μεγαλοβδομάδας - όλους ανεξαιρέτως:

Νηστεύσαντας και μη νηστεύσαντας.


13 σχόλια:

roidis είπε...

Μπράβο σας.
Αποδεικνύετε ότι μπορείτε να γράψετε ένα θέμα με μια αξιοπρόσεκτη λογική σειρά και ειρμό χωρίς να λείπει το πάθος...

Τι Κρίμα να αναλώνεστε με συνωμοσίες φαντασμάτων για δήθεν (αναπόδεικτα και πέρα από κάθε φαντασία...) χρηματισμό δικό μου και του συνεργάτη μου που απλώς εκθέτουμε τις απόψεις μας...

Απόψεις που δεν εντάσσονται παρά μόνο σε μία μάχη, στο στίβο των Ιδεών.

Έναν στίβο που διαρκεί όσο και η ανθρώπινη ζωή στο πλανήτη.

Μία μάχη ιδεών που δεν θα κοπάσει ποτέ, είτε υπάρχουν οι... Εμμονές μου, είτε όχι.

Theoprovlitos είπε...

Κε Ροιδη,

Ως ανθρωπο των γραμματων σας ευχαριστω για την παρουσια σας.

Σας διαβεβαιω οτι οι ανθρωποι με την οποιαδηποτε άποψη δεν με ενοχλουν καθολου αν αντιληφθω ότι υπαρχει καλη προθεση διαλογου. Τον διαλογο αναζητω γενικότερα, όχι την ομοφωνία ούτε την ποδοσφαιρκου τυπου αντιπαραθεση που μαστιζει την ελληνικη κοινωνια η οποία αναλωνεται σε υπερβολες και κραυγες, σε δαιμονοποιησεις κλπ. Και δεν εξαιρω κανενα συμπεριλαμβανομενων εκεινων με τους οποίους σε ιδεολογικο επίπεδο θα μπορουσα να συμφωνησω.

Δυστυχως ελαχιστοι διακρινουν οτι το χαλι της κομματικοποιησης της Ελλαδικης πολιτικης ειναι το αποτελεσμα, και οχι το αιτιο μιας βαθυτερης παθογενειας που κανει τους ανθρωπους να συνδικαλιζονται πίσω από ιδεολογηματα τα οποία μαλιστα φιλοδοξουν και το αλαθητο.

Αν μετατραπεί ο χριστιανισμος ή η πιστη σε ιδεολογημα τοτε ευκολα διολισθαινει και σε τερατουργημα. Το ιδιο ισχυει όμως και με την αθεία, και τον συνδικαλισμο, και με τα παντα.

Theoprovlitos είπε...

Οσον αφορα εσας και το blog σας σας διαβεβαιω ότι μου προκαλει πολυ μεγαλυτερο ενδιαφερον ο αντιλογος παρα η ομοφωνια. Και επειδη όσον με αφορα η όποια πίστη μου εχει πειρασθει από εναν ανελεητο ορθολογισμό δεν φοβαται το διαλογο αλλα ουτε και κινδυνευει να κλονισθει από σκανδαλωδεις αποκαλυψεις τις οποίες εν πολλοις "ο κοσμος τις εχει τουμπανο". Αυτα που γραφετε εσεις έξωθεν τα εχω αντιμετωπισει προσωπικα έσωθεν.

Για να σας κανω και - καλοπροαιρετη - κριτικη η αντιρρηση μου εγκειται στην χρησιμοποιούμενη φρασεολογια αλλα και στην υπερβαση καποιων οριων, διακρινοντας ενιοτε μια αδυναμια να βρειτε την χρυση τομη.

Επίσης, αν το ζητουμενο σας ειναι να αλλαξετε κατι στην Ελληνικη κοινωνια και ιδιαιτερα σε ενα θεσμο που λεγεται εκκλησια, κατα την ταπεινη μου γνωμη η μεθοδολογια σας ειναι λανθασμενη. Και αυτο γιατι αν απευθυνεστε στους αντιεκκλησιαστικους, τζαμπα σκοτωνεστε γιατι αυτοι έχουν ήδη πεισθει συχνα και με μια τυφλη πίστη στην αθεϊα.

Αν παλι θελετε να απευθυνθειτε στους εκκλησιαστικους ο τροπος σας τους κανει να συσπειρωνονται και να αισθανονται οτι απειλουνται ακομα περισσοτερο. Επομενως ματαιοπονείτε.

Το ιδιο ισχυει και σε εθνικα θεματα. Το ιδιο και σε πολιτικα. Λειπει δηλαδη η συνθεση.

Τα οποια υπονοουμενα μου περι χρηματισμου δεν εννοουν κατ αναγκη οτι καποιος σας πληρωνει με το κομματι. Ειναι δυστυχως αναποφευκτο οτι καποιος αναλογα με τις επαγγελματικες ή τις πολιτικες ή και τις ιδεολογικες επιλογες του συχνα να δημιουργει δεσμευσεις και εξαρτησεις. Ο δημοσιογραφος που εργαζεται για το Α ή το Β καναλι ή εφημεριδα, υποχρεωνεται καποια πραγματα να τα αναδεινυει συστηματικα ενω καποια άλλα να τα κουκουλωνει. Η επιβιωση ή οι δεσμευσεις μας συχνα καθοριζουν την σταση μας. Όπως και η συμμετοχή μας σε κομματα. Ή το πελατολογιο μας.

Δεν παριστανω την άσπιλο παρθενο αλλά μπορω να καυχηθω ότι ειπα και καποια οχι κατα συνειδηση. Κυριως στο να ενταχθω ως αυλοκολακας σε εκκλησιαστικα περιβαλλοντα για να επιβιωσω οικονομικα. Γιατι θα ειχα περισσοτερες τυψεις κι από την εποχη που υπέγραφα εξωφυλλα βιντεοταινιων πορνό ή "πουλαγα" τσιγαρα σε ανήλικα στα πλαισια της εργασιας μου. Χωρις να σημαινει οτι ασχοληθηκα μονο με αυτα.

Theoprovlitos είπε...

Εσεις, ως ανθρωπος των γραμματων, του βιβλιου και των τεχνων και μαλιστα opinionated υποβιβαζετε ευατον με μερικα σας άρθρα. Ενιοτε και θεματολογικα αλλα περισσοτερο ο τρόπος που τα γραφετε. Και δεν εννοω το γραμμα αλλά το πνευμα.

Ενδομυχα επιχαιρω γιατι η βακτηρια χρειαζεται να πεφτει και επι τας κεφαλάς οι οποίες χρησιμοποιούν την μητρα για προστατευτικο κρανος. Και εγω αρθρογραφω αναλογα αρθρα σε στιγμες αγανακτησης κυριως γιατι εχω βιωσει και το "στην βασιλεια των ουρανων δεν εισερχεσθε αλλα εμποδιζετε να εισελθει και αυτον που θελει να μπει". Πολυ περισσοτερο δε που φιλοδοξω να προβαλλω την πραγματικη Ορθοδοξια στο εξωτερικό σε ανθρωπους που την αναζητουν για να καταντησω πλειστακις να ντρεπομαι από το κακεκτυπο που πρεπει να παρουσιασω, το οποίο εναρμονιζεται πληρως με το καταντημα αυτου του λαου σε όλα τα επίπεδα.

Αν δε το κανω συστηματικα - όπως εσεις - ειναι όχι λογω καποιου είδους omerta ή για να μην χαλασει το image της εκκλησιας. Αλλα περισσοτερο γιατι λυπαμαι αυτες τις τραγικες προσωπικοτητες -σαν τον παιδοφιλο ιερέα - γιατι θα ειναι σαν να σκοτωνεις εναν ετοιμοθανατο. Και ο Θεος έβαλε σημαδι μεχρι και στον Καιν το δολοφονο για να μην τον σκοτωσουν οι άλλοι από εκδικηση ή αγανακτηση.

Τωρα απο εκει και περα αν η ιδεολογια σας, η κοσμοθεωρια σας ή ακομα και τα συμφεροντά σας (δεν το λεω απαξιωτικα ούτε μπορω να τα βαλω με την επιχειρηματικοτητα αφού από αυτην επιβιωσα) ειναι διαφορετικη καμμια αντιρρηση. Και ο... πτωχος συνδικαλιστης του ΠΑΜΕ συμφεροντα εχει.

Ο τροπος σας ομως αφ ενος εγειρει σε πολλους ερωτηματικά, αφ ετέρου σας εντασσει μοιραία σε ενα... consortium ιδεολογιων που το καθενα για τους λογους του χτυπα την ορθοδοξη εκκλησια. Ενω μπορειτε καλλιστα να επικεντρωθειτε στο τι προτεινετε ΕΣΕΙΣ και γιατι. Χωρις γενικευσεις και δαιμονοποιήσεις.

Χτυπατε μονομερως τον εθνικισμο της Ελληνικης Ορθοδοξης εκκλησιας αφηνοντας στο απυροβλητο τον εθνικισμο των άλλων και το κυριοτερο ΧΩΡΙΣ να προτεινετε το υγειες μοντελο. Και εντος της Ορθοδοξης Εκκλησιας ή αν δεν σας αφορα, και εκτος αυτης. Διοτι ετσι που το κανετε δεν χτυπατε τον εθνικισμο, χτυπατε την εκκλησια. Αφηστε που καποια στιγμη θα πρεπει να συζητηθει χωρις εμπαθειες τι ακριβως σημαινει εθνικισμός διοτι ο καθενας προσδιδει στον ορο ότι του κατεβασει η κουτρα του.

Εν κατακλειδι για το blog σας αφ ενος θα σας υπενθυμισω το γνωστο ρητό για την τιμιοτητα της γυναικας του καίσαρα αφ ετέρου είμαι της άποψης οτι η αρνητική διαφήμιση συχνα αποφερει τα αντιθετα αποτελεσματα από τα επιδιωκομενα.

Και αν ειναι κατι που κατεστρεψε αυτη τη χωρα ειναι η θεωρια της αρνητικης ψηφου που μας εστελνε στο στομα πότε της Σκύλλας και ποτε της Χαρυβδης. Ο κοσμος χρειαζεται ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ.

Theoprovlitos είπε...

ΥΓ Συγγνωμη που απανταω με δοσεις αλλα ειναι ενα προβλημα της blogger που δεν επιτρέπει μακροσκελεις σχολιασμούς.

Ανώνυμος είπε...

Εγώ πάλι λέω, κ. Ροϊδη, πως αρκετά γυρνούσαμε τα μάγουλα και είναι καιρός να σας πληρώσουμε με το ίδιο νόμισμα, αυτό της απαξίωσης και της εχθρότητας μέχρι τέλους. Δεν θα είναι πιο τίμιο; Ο Θεοπρόβλητος είναι ακόμη δέσμιος της πολιτικής ορθότητας, εμείς πάλι καθόλου. Η Ελλάδα θα είναι καλύτερη χωρίς εσάς και τους ομοίους σας.

Emeritus

Theoprovlitos είπε...

Emeritus

Η πολιτικη ορθοτητα ειναι το τελευταιο που με απασχολει. Αυτο που με ενδιαφερει ειναι η επιχειρηματολογια.

Εξ αλλου από προσωπο σε προσωπο υπαρχουν και τεραστιες διαφοροποιησεις. Αλλος ειναι πορωμενος και πορευεται βασει σχεδιου και μαλιστα ως χαμαιλέων και αλλος απλα εχει εγκλωβισθει σε εναν πολιτικοοικονομικο χωρο επειδη απλα γεννηθηκε σε αυτον.

Η καρδια του ομως μπορει και να μη συμφωνει παντα. Κι εγω ας πουμε ασχοληθηκα στην διαφημιση

Ανώνυμος είπε...

Θεοπρόβλητε,
τα κίνητρα κάποιου όταν απειλεί τα ιερά και τα όσια, ποσώς με ενδιαφέρουν τη στιγμή του κινδύνου. Και ο εν λόγω είναι απλά εχθρός. Όχι διότι έχει διαφορετική προσέγγιση σε κάποια θέματα αλλά διότι πριονίζει τα πιστεύω ενός ολόκληρου λαού με δόλιο και υβριστικό τρόπο. Το ξαναλέω:η εποχή μου γυρνούσαμε τα μάγουλα πέρασε. Αν μη τι άλλο, εφόσον μας θεωρούν σκοταδιστές και βίαιους εκχριστιανιστές, ε ας τους δικαιώσουμε και λίγο, κακό δεν κάνει.

Emeritus

eklag είπε...

Γειά σου ρε Emeritus!
κι ας μην σε ξέρω!

Ανώνυμος είπε...

Έχει και εμμονές και με νεκρούς ο Ρο και κυρίως ο συνεργάτης του ο Λα. Με τι στοιχεία αποκαλεί τον μακαριστό ηγούμενο της Ι.Μ.Αγάθωνος Βησσαρίωνα, νεκρό εδώ και 22 χρόνια, πόρνο(!), ομοφυλόφιλο(!),αρχαιοκάπηλο(αν είναι δυνατόν!). Ναι, έτσι τον αποκαλεί. Που τα ξέρει όλα αυτά ο αλητήριος;Έψαξε τη ζωή του;

Theoprovlitos είπε...

Δεν με αφορα το τι ηταν ο Βησσαριων. Ουτε εσπευσα να τον αγιοποιήσω, (δεν το ειχα καθολου αναγκη) αλλα αν εκρινα και ο ιδιος οτι ο Βησσαριων ειναι αγιος και ήταν όλα αυτα που του καταμαρτυρουν ΑΚΟΜΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ. Θριαμβος της Ορθοδοξιας θα ήταν που μαρτυρει οτι και ο εσχατος μπορει να γινει πρωτος αρκει να υπαρχει μετανοια.

Τωρα, επ αυτων που γραφει ο Ροϊδης καποια ευσταθουν (με αθεολογητη ερμηνευτικη παντα βεβαια και αστειες υπεραπλουστευσεις) καποια ειναι σκετες κακοήθειες. Την κακοήθεια που μπορει να βγαζει ο καθενας προς οιονδηποτε ιερεα για δικους του λογους την εκλαμβανουν ως δεδομενο. Παλια γνωστη μεθοδος αυτη...

Τωρα για το Βησσαριωνα, κακοήθειες μου φαινονται τα γραφομενα του. Αλλα το ξαναλεω, και να μην ειναι ποσως δεν εμποδιζει την αγιοτητα καποιο στο τελος. Αλλα που να τα καταλαβουν αυτα οι ηθικολογοι μεταπουριτανοί.

Ανώνυμος είπε...

Και εγώ πιστεύ ότι είναι κακοήθειες οι κατηγορίες αυτές.Σίγουρα δεν εμποδίζεται η αγιότητα κάποιου στο τέλος αν μετανοήσει, η Εκκλησία είναι νοσοκομείο ψυχών αλλά εδώ (αν ισχύουν αυτές οι κατηγορίες)μιλάμε για ιερομόναχο με χειροτονία και οι Ιεροί Κανόνες είναι ξεκάθαροι: Αυτός που υπέπεσε σε τέτοια παραπτώματα είναι υποχρεωμένος να παραδώσει το πετραχήλι και να καθαιρεθεί από την ιεροσύνη και την ηγουμενία. Μέσα στο "κακό" που κάνει ο "Ροϊδης" και ο συνοδοιπόρος του στην Εκκλησία με αυτά που διαδίδουν, άθελα τους, μας θυμίζουν και μια αλήθεια που κάποιοι από εμάς θέλουμε να ξεχάσουμε: Όποτε θα παραβιάζονται οι Ιεροί Κανόνες(π.χ. πόσοι νεαροί αρχιμανδρίτες κάτω των 30 κυκλοφορούν στον κόσμο και είναι προϊστάμενοι Ναών, πόσοι χεοροτονούνται χωρίς να έχουν τα προσόντα, ηλικιακά και άλλα) οσμές σκανδάλων και μπόχας θα αναδύεται στην επιφάνεια, θα μας κατακλύζει, θα μας κάνει χλεύη των αθέων, των αντιχρίστων και των αδιαφόρων περί την πίστη.

Theoprovlitos είπε...

Α καλα...
Μεγαλες πληγες και αυτες που περιγραφεις. Αλλα δεν νομιζω να εθελοτυφλει κανενας. Ο κοσμος το χει τουμπανο κι αυτοι κρυφο καμαρι.

Εδω επεισερχεται ο παραγων ΕΞΟΥΣΙΑ, νεποτισμος και άλλες μαστιγες της Εκκλησιας.

Καμμια ομερτα! Αλλα τι μπορεις να κανεις με την εξουσια η οποία αναπαραγεται κλωνοποιωντας τον εαυτόν της;