ΚΑΙ Η ΑΝΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
Ένα από τα σημεία που με σκανδαλίζουν αφάνταστα κάθε φορά που ανοίγω τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδας (κάτι σαν ημερολόγιο-ευρετήριο) είναι εκεί που παρατίθενται οι ενορίες και οι υπηρετούντες σε αυτές ιερείς. Εκεί λοιπόν παρατηρούμε το μέγα σκάνδαλο του διαχωρισμού των ιερέων σε τάξεις ανάλογα με την υποτιθέμενη μόρφωσή τους: Πρωτοκλασάτοι, δευτεροκλασάτοι, τριτοκλασάτοι και τεταρτοκλασάτοι.
Δεν ξέρω ποιός είναι ο σκοπός του διαχωρισμού αυτού, προφανώς είτε η ενημέρωση του πιστού-καταναλωτή ότι ανάλογα σε ποιόν ιερέα θα αποτανθεί, αντίστοιχης ποιότητας μυστήρια και υπηρεσίες θα λάβει, είτε αποτελεί μιά άτυπη κόντρα μεταξύ μητροπόλεων ότι στην μητρόπολη Α οι περισσότεροι ιερείς είναι εκλεκτοί ενώ στην Μητρόπολη Β οι μισοί ιερείς περίπου είναι μπασκλασαρίες.
Βεβαίως από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω ο π.Παϊσιος, ο π.Ιάκωβος Τσαλίκης, ο γέρων Ιερώνυμος της Αίγινας, ο π. Πορφύριος, ο π. Αμβρόσιος της Αμφίκλειας, ο π. Σίμων Αρβανίτης και πλείστοι άλλοι που ήταν δοχεία της Θείας Χάριτος ήταν απόφοιτοι Δημοτικού και θεολογικές μπασκλασαρίες εν αντιθέσει με πολλούς πτυχειούχους και διανοούμενους ιερείς στων οποίων τις τάξεις σπανίως βρίσκεις πνευματοφόρες μορφές (ασχέτως άν έχουν άλλες ικανότητες, αρετές ή προσόντα) πολλοί γίνονται σχολαστικοί και τυπικοί εξ αιτίας των γνώσεών τους κυνηγώντας την τήρηση του γράμματος, ενώ συχνά βρίσκεις ανάμεσά τους και εισαγωγείς καινών δαιμονίων, ακόμα και αιρέσεων.
Όπως για παράδειγμα ρασοφόρο καθηγητή της Θεολογικής Σχολής Βελιγραδίου ο οποίος είναι υπέρμαχος της αίρεσης του θνητοψυχισμού και άλλων διαφόρων. Και όταν του αντιπαράθεσα μία πλειάδα επιχειρημάτων που συνηγορούν για το αντίθετο η τελική απάντηση που ήρθε για να κλείσει την συζήτηση ήταν: Εσύ μη μιλάς, δεν είσαι Θεολόγος! Αντίστοιχη απάντηση έδωσε και ένας εκ των αιρεσιαρχών ιερέων της Φινλανδικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που εισηγείται την εκκλησιαστική αποδοχή του γάμου των ομοφυλόφιλων σε κάποιον θεολόγο μάλιστα, αντιφρονούντα: Εσύ δεν έχεις διδακτορικό στην Φινλανδία, δεν μπορεις να μας πεις τι είναι σωστό και τι όχι!
Από πότε το πτυχείο της Θεολογικής Σχολής υποκατέστησε την Θεία Χάρη δεν το γνωρίζω. Το σίγουρο πάντως είναι πως οι περισσότερες αιρέσεις στην ιστορία της Εκκλησίας -που είναι και αποτέλεσμα διανοητικών διεργασιών- ξεκίνησαν από θεολόγους ή θεολογίζοντες. Χωρίς να γενικεύω πάντως, όσες φορές έχω ακούσει είτε έναν λόγο αγάπης είτε αγαπητικού ελέγχου σπανιότατα αυτό έγινε από "μορφωμένους και καλλιεργημένους" ιερείς, μοναχούς και μοναχές διότι δεν τους το επιτρέπει ο καθωσπρεπισμός και η τυπική ευγένεια, εν αντιθέσει με κατι μικρομονάστηρα -ενίοτε τεμένων του θρησκευτικού κιτς- όπου ένας χωριατόπαππας μια γριά καλόγρια ή μιά γυναίκα που σκουπίζει το προαύλιο, με μια πράξη ή με έναν λόγο, σού ερμήνευσε μια ολόκληρη Ευαγγελική περικοπή καλύτερα από τον θεολόγο ιεροκύρηκα που προσπαθεί αγκομαχώντας να σε κάνει να μην χασμουριεσαι και να κοιτάς το ρολόι σου την ώρα του Κυριακάτικου κυρήγματος.
Είναι βέβαια και η ποιότητα των φοιτητών των Θεολογικών Σχολών, που αν πρόκειται τέτοιοι θεολόγοι να διδάξουν θεολογία τα παιδιά μας καλύτερα να καταργηθεί εντελώς το μάθημα των θρησκευτικών. Θυμάμαι πως όταν η κόρη μου έδινε Πανελλαδικές για να εισαχθεί σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι Θεολογικές Σχολές ήταν το γούπατο των μορίων για να εισαχθεί κάποιος. Και τελικά εκτός από ελάχιστους συνειδητοποιημένους φοιτητές πάω στοίχημα πως όλοι οι υπόλοιποι ήταν εκείνοι που αφού δεν κατώρθωσαν να εισαχθούν σε ΚΑΜΜΙΑ άλλη σχολή κατήντησαν να εισαχθούν στην Θεολογική χωρίς να έχουν απολύτως καμμία σχέση με το άθλημα.
Και εδω είναι το ερώτημα: Δίνουν οι Θεολογικές Σχολές την ευκαιρία να γνωρίσουν οι φοιτητές τι σημαίνει Εκκλησία, τι σημαίνει Θεολογία ως επικοινωνία με το Θεό και ως μέσον διάπλασης της ανθρώπινης ύπαρξης από σάρκινη μάζα σε ανώτερη ύπαρξη;
Χα, χα, χα, σε καλό μου. Μ' έκανα και γέλασα...
Θυμάμαι το μεγα σκάνδαλο όταν οι Πανεπιστημιακοί καθηγητές είχαν απεργία κάποιον Σεπτέμβρη και μερικοί αλλοδαποί επί πτυχείω φοιτητές που δεν μπορούσαν να το γνωρίζουν ήρθαν από τις πατρίδες τους, άλλος από την Νότιο Αφρική με αεροπλάνο, άλλος από την Εσθονία ή τη Σλοβακία με λεωφορείο για να δώσουν ένα δύο μαθήματα ή εργασίες. Και όταν ζήτησαν να εξετασθούν κατ' εξαίρεση, η συνείδηση της συντεχνίας υπερτέρησε και εξουδετέρωσε την ιδότητα του λειτουργού-καθηγητή-διδασκάλου-θεολόγου-ανθρώπου.
Έτσι το είδαν τα ματάκια μου και αυτό: Εκείνοι που διδάσκουν στους νέους την Οικονομία της Εκκλησίας να μην την εφαρμόζουν οι ίδιοι, ούτε και σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπροστά στην ανάγκη του άλλου, του οποίου την ζωή κρατούν στα χέρια τους με ένα ανθρώπινο ναί ή ένα απάνθρωπο όχι.
Τώρα, για το πως εκλέγονται οι καθηγητές και πως διορίζονται στα Πανεπιστήμια τα ξέρετε. Το παιχνίδι παίζεται μεταξύ κομματικής εξουσίας των κυβερνόντων και κομματικής εξουσίας των φοιτητών. Αλλά επειδή μιλάμε και για Θεολογική Σχολή παραθέτω και email που παρέλαβα για γεγονότα πάντως που ήδη γνώριζα:
___________________________________________
Στο τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κοσμήτωρ είναι η Ελένη Χριστινάκη, καθηγητής ο Παναγιώτης Χριστινάκης. Από κει και πέρα παρακολουθήστε την πορεία της οικογένειας:
Η κόρη Ειρήνη Χριστινάκη έλαβε διδακτορικό τον Αύγουστο του 2004 από τον πατέρα της Παναγιώτη Χριστινάκη τότε Πρόεδρο του Τμήματος που ήταν επιβλέπων του διδακτορικού της, έχοντας αποτύχει στις προσπάθειές της για διδακτορικό στη Νομική Αθηνών και στη Νομική Θράκης.
Σε λίγους μήνες "εκλέγεται" κατ΄ ευθείαν επίκουρη καθηγήτρια, παρακάμπτοντας το νόμο που απαιτεί κάποια χρόνια διδασκαλίας σε ΑΕΙ μετά την απόκτηση του διδακτορικού. Χαρακτηρίστηκε διεθνούς κύρους επιστήμων (!!!) και άκουσον άκουσον μέσα σε τρία χρόνια το 2008 σε ηλικία 35 ετών γίνεται τακτική ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ (!!!) παρακάμπτοντας πάλι το νόμο.
Στη συνέχεια ο γαμπρός Χριστινάκη, Αθανάσιος Γλάρος και σύζυγος της Ειρήνης Χριστινάκη εκλέγεται επίκουρος καθηγητής στο ίδιο Τμήμα. Ο αδελφός του γαμπρού Χριστινάκη, Γεώργιος Γλάρος ετοιμάζεται και αυτός για άλλη θέση στο ίδιο Τμήμα. Η άλλη κόρη του Χριστινάκη, Όλγα Χριστινάκη, ετοιμάζεται και αυτή για τη Σχολή και πήρε θέμα διδακτορικού με επιβλέπουσα την αδελφή της, Ειρήνη Χριστινάκη.
Ο άλλος γιός Χριστινάκη, Επαμεινώνδας Χριστινάκης, πτυχειούχος Παιδαγωγικής Ακαδημίας, δάσκαλος στην Κύπρο, χωρίς πτυχείο Θεολογίας και χωρίς μάστερ που είναι απαραίτητο, γίνεται και αυτός υποψήφιος διδάκτωρ και στην επιβλέπουσα επιτροπή ορίζεται πάλι ο καθηγητής Χριστινάκης.
Κύριε Πρύτανη τι έχετε να πείτε στους φοιτητές που αξίζουν και αγωνίζονται τίμια αλλά δεν έχουν το προνόμιο να είναι παιδιά καθηγητών; Τι έχετε να πείτε στους χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς; Γιατί συμφωνείτε με την προκλητική συμπεριφορά της οικογένειας Χριστινάκη;
ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΩΘΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΡΟΜΠΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑΚΗ ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΣΥΝΤΕΧΝΙΕΣ! ΑΝ ΒΕΒΑΙΑ ΜΑΣ ΕΜΕΙΝΕ ΛΙΓΗ ΝΤΡΟΠΗ ΕΠΑΝΩ ΜΑΣ.
Σημειώνω πως το όνομα του κου Χριστινάκη είχε εμπλακεί και στο σκάνδαλο προώθησης της αναγνώρισης ως "Αγίου" του γιατρού Δημήτρη Λέκκα που πέθανε από κάποια αρρώστεια και η πλανεμένη η μάννα του θέλωντας να τον αγιοποιήσει είχε χρηματίσει τον Χριστινάκη για την προώθηση της υπόθεσής της, σύμφωνα με τηλεοπτική εκπομπή και με βάση τους δικούς της ισχυρισμούς .
ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ;
ΟΧΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!
Θα παραμείνω μπασκλασαρία...
37 σχόλια:
ΑΓΑΠΗΤΕ ΘΕΟΠΡΟΒΛΗΤΕ
[ΠΟΥ ΠΑΣ ΡΕ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟ]
ΕΠΛΑΝΗΘΗΣ ΠΛΑΝΗΝ ΟΙΚΤΡΑΝ.ΑΝΤΙ ΝΑ ΕΓΚΡΙΝΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΥΞΑΝΗΣ ΠΟΥ Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΥΤΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΗ ΤΕΤΟΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ,[ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΚΟΙΤΑΕΙ ΤΗΝ ΠΑΡΤΗ ΤΟΥ ΜΟΝΟΝ],ΚΑΙ ΔΙΑΣΩΖΕΙ ΤΟ ΟΜΟΤΡΟΠΟΝ ΟΜΟΔΟΞΟΝ ΟΜΟΦΑΓΟΝ ΚΑΙ ΟΜΟΑΡΠΑΧΤΟΝ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΜΑΣ,ΕΣΥ ΤΡΩΓΕΣΑΙ ΜΕ ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΣΟΥ,ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙΣ ΣΥΝΟΜΩΣΙΕΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ.ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΚΑΙ ΠΤΥΧΙΟ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ.ΕΤΣΙ ΘΑ ΔΙΑΔΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΣΤΑ ΠΕΠΛΑΝΗΜΕΝΑ ΕΘΝΗ ΥΗΣ ΔΥΣΕΩΣ?
ΣΥΝΕΛΘΕ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ.
ASLAN
Γεια στο στόμα σου μεγάλε!
Ειλικρινά, ελάχιστες φορές έχω μιλήσει με αποφοίτους θεολογικών σχολών και έχω καταλάβει ότι πήραν κάτι ουσιαστικό από τις σχολές τους.
Υ.Γ. Την από 15/1/09 απόφαση της Ιεράς Συνόδου του σεμνού και ταπεινού (Δ.Ο.Λ.)Ιερωνύμου την είδες; Ο Γιοσάκης μπορεί και λειτουργεί ελεύθερα, του ήρθη το επιτίμιο ως αδίκως επιβληθέν! Σκέψου να το είχε κάνει ο Χριστόδουλος αυτό; Πονηρός ο Αρβανίτης: Σου λέει κάτσε να τα έχω καλά με Λαμπράκη, Τεγόπουλο, Μπόμπολα και ΣΥΡΙΖΑ και θα είμαι άρχοντας...Όποιος στην Ελλάδα τα έχει καλά με την Αριστερά δεν χάνει ποτέ φίλε μου.
ΕΣΥ ΜΑΡΚΟ ΨΑΧΝΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ,ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΛΕΠΕΙΣ ΟΤΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΥΤΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ.ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΙΛΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΟΥ ΑΝΑΡΤΗΣΗ,ΕΔΩ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΙΝΟ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΗ[ΜΟΥ ΕΤΥΧΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ]
ΑSLAN
@Aslan
Χα,χα,χα! Μετά το επιτίμιον σου κάπως ήρθα στα ίσα μου
@Μαρκο
Πως κανεις ετσι μωρε; Πρώτη φορά είναι που υπήρξε δικαστική πλάνη! Εξ αλλου οι αρχιεπισκοποί μας δεν έχουν το αλάθητο σαν τους βρωμοκαθολικούς όποτε έχουν έτσι και το ελευθερο να κανουν και λαθη. Με πιάνjεις;
Θεοπρόβλητε,
νομίζω πως η κριτική σου είναι λίγο υπερβολική. Οι κατηγορίες Α,Β κλπ έχουν να κάνουν με την μισθολογική κατηγορία και μόνο. Ούτε τα..ποσοστά της χάριτος δείχνουν, ούτε κάτι παρόμοιο.
Αδικείς και λίγο τις θεολογικές σχολές νομίζω με βιαστικές κρίσεις και έχοντας το χριστινακαίικο ως παράδειγμα. Όλα έχουν να κάνουν με το τι είδους καθηγητές διδάσκουν στις σχολές. Προσωπικά έτυχα σε πολύ καλούς καθηγητές-ένας από αυτούς (ο Σάββας Αγουρίδης)κηδεύεται τώρα στο Παγκράτι.
Δεν αρκεί μόνο να είσαι δοχείο χάριτος στην βιοτή σου. Δοχείο χάριτος είναι επίσης και η στερέωση του δόγματος σε αντιπαράθεση με την αίρεση. Στην προτεσταντική (αιώνια) ερώτηση "Τι είναι τελικά εκκλησία" δεν μπορείς να δείξεις απλά τον Χ γέροντα και να πεις "να, αυτό που ζει αυτός"-παρόλο που και αυτό είναι αλήθεια. Στον κόσμο που ζούμε δεν αρκεί να ζεις χριστιανικά, πρέπει να το εξηγείς κιόλας. Η ακαδημαϊκή Θεολογία, ως επιστήμη, είναι καθαρά δυτική επινόηση-αλλά απαραίτητη.
Θαύμα!!!Το σχόλιό μου δημοσιεύτηκε 3 φορές από μόνο του!!Τι σήμείο είναι αυτό!Ελπίζω να μας το εξηγήσουν οι γεροντάδες που "πληροφορούν" τον Λιακόπουλο και τον Πούτιν!Ή να χρηματοδοτήσω καθηγητή πανεπιστημίου να με..αγιοποιήσει;
@Vaterpanajiotis
Το ζητημα των πολλαπλών δημοσιεύσεων τακτοποιήθηκε! Ένα τηλεφώνημα στο κατάλληλο προσωπο και όλα κανονίζονται. Μην με πιέζεις δεν μπορώ να προβω σε λεπτομέρειες.
Σχετικα με την ανάρτηση στοχος μου δεν ειναι να απαξιωσω τις θεολογικές σπουδες ούτε να καταδειξω πως για να γινει κανεις πνευματοφόρος πρεπει να παραμεινει και του επιπέδου Δημοτικου σχολειου. Αλλα να δειξω πως ειναι απαραδεκτος ο συσχετισμος του πτυχειου της Θεολογικής Σχολής με την ικανοτητα και ακόμα χειρότερα την δικαιοδοσία του να ομιλει κανεις θεολογικά λες και το πτυχειο είναι το όγδοο μυστηριο της Εκκλησιας ενω τουναντιον μπορι να οδηγησει καποιον και σε αίρεση.
Επειδη ζουμε στην εποχη του καθωσπρεπισμου και των γραμματισμενων πτυχειουχων που συχνοτατα παραμένουν άξεστοι αγριάνθρωποι (αναφερομαι στις στρατιες πτυχειουχων όλων των σχολων) όπου ενα πτυχειο ιδιαιτερα σε θεολογικους κύκλους αναβιβαζει τον κάτοχο του σε υπεράνθρωπο αυτο που θελω να πω ειναι πως ενα πτυχειο ειδικα της Θεολογικης αν δεν μεταφραζεται σε βιωμα ειναι εντελως μα εντλως άχρηστο εως και επικινδυνο διοτι ο κατοχός του καλως ή κακως καλειται να παρουσιάσει την σωστη αντίληψη περί Θεού στην κοινωνία. Και εαν αποτυχει τοτε η κοινωνια ΄χειμια λαθος αντιληψη περι θεού.
Το ιδιο ισχυει και για τον ιερεα, με την διαφορα που ο ιερεας τουλαχιστον καλος, στραβος τελει τα μυστηρια ανεξαρτητως της καταλληλοτητας του. Ο Θεολογος όμως τι έχει να προσφερει στην κοινωνια εαν ειναι άχρηστος; Την διατριβη του για το αποχετευτικό συστημα στο Βυζάντιο για να θυμηθούμε και την κωμική σειρα Κωνσταντινου και Ελένης;
Δυστυχως η αίσθηση που αποκομιζουν πολλοί αλλοδαποι ερχομενοι στην Ελλαδα με την ψευδαίσθηση πως τουλαχιστον η Θεολογική Σχολή θα ακτινοβολεί Ορθόδοξο ήθο είναι αποκαρδιωτική. Το περιστατικο με τους καθηγητες που απεργουσαν δεν αφορουσε τον Χριστινάκη μονο και είχε σαν αποτέλεσμα ένας Εσθονος φοιτητής να παρατησει τις σπουδες του. Υπαρχουν και σεμνοι καθηγητες σαφως, (π.χ. ο Στυλιανος Παπαδόπουλος) αλλα και φαύλοι, που δεν θα έπρεπε να υπάρχουν ΕΙΔΙΚΑ στην θεολογική σχολή. Ειναι σαν να εχουμε για Αρχιεπίσκοπο έναν μαφιόζο.
Η μισθολογικη κατάταξη των ιερέων δεν αφορά τα δίπτυχα αλλά το Δημόσιο και δεν βρισκω κανενα λογο γιατι να δημοσιεύονται και να κατηγοριοποιούνται ιερείς, ιδιάιτερα εαν η κατηγοριοποισή τουε σχετιζεται με την γραμματική τους μορφωση. Θεωρώ δε απαράδεκτη την μισθολογική σύνδεση μισθου με τις γραμματικες γνωσεις για δύο συνεφημέριους που εξασκουν ακριβως το ίδιο λειτουργημα και στην ίδια ενορία χωρις να σημαινει πως ο καλυτερος ιερέας είναι και ο πιό μορφωμένος.
Να φοβάσαι από τους:
- δημοσιογράφους όταν μιλούν γι την αλήθεια,
- οικονομολόγους όταν μιλούν για την οικονομία
- θεολόγους όταν μιλούν για το θεό.
Τις προάλλες στην εκκλησία λιγο μετά το ευαγγέλιο, όπως είναι συνηθησμένο, μίλησε ένας αρχιμανδρίτης περίπου 45 λεπτά για το ευαγγέλιο της ημέρας. Να σκεφτείς ότι είχε μπροστά του γέροντες που ήταν όρθιοι αλλά και μικρά παιδιά. Κι εγώ έκανα τη σκέψη: αν τον υποχρέωνες να τα έχει γραμμένα αυτά που θα έλεγε πόση ώρα θα μιλούσε; Κι επιτέλους γιατί την Αλήθεια θέλεις 45 λεπτά για να την περιγράψεις;
Τέλος πάντων μέγιστο το θέμα κι αρκούντως φλέγον... Πάντως στη Θεσσαλονίκη, η θεολογική έχει και τη δειττή έννοια του φυλακίου των με παρωπίδων ορμώμενων μαχητών της ελευθερίας ή άλλως ονομαζόμενων και κουκουλοφόρων... ;-)
@Cacofonix
Καλωστονα!
Πω πω την εχω πατησει με αυτα τα κυρηγματα. Να στεκονται γέροι, να τσιριζουν παιδια και ο άλλος να μην καταλαβαινει οτι ότι ειχε να το πει το είπε στα πρωτα 5-10 λεπτα. Μαρτύριο!
Κια μια φορα γέλαγε η γυναικα μου που πήγαμε σε αλλη ενορία για να ποφύγουμε την δικια μας γι αυτο το λόγο και πέσαμε από το κακο στο χειρότερο. Τουλαχιστον ο δικός μας διάβαζε το κυρηγμα από το καθιερωμενο χαρτάκι του (ή μαλλον τετραδιο). Ο άλλος αυτοσχεδίαζε επί δεν ξερω και εγω πόση ώρα και για να κανει καιτο κυρηγμα πιο πνευματικό μιλουυυυσεεεεε ααααργαααα καιιιι βασανιστικάαααααα.
O πατήρ Παναγιώτης λέει πολύ σωστά ότι οι ακαδημαϊκές θεολογικές γνώσεις χρειάζονται. Πρώτος εγώ, αν και μη θεολόγος, έχω "εκμεταλλευτεί" την ακαδημαϊκή θεολογία. Το πρόβλημα όμως είναι ότι οι περισσότεροι απόφοιτοι των θεολογικών σχολών δεν διαθέτουν καν στοιχειωδώς αυτές τις γνώσεις, παρά μόνο τους έχει μείνει μία ημιμάθεια, που συνήθως καταλήγει στον απόλυτο σχετικισμό.
φιλε μου σήμερα μου θύμισες την παραβολή του τελώνη και φαρισαίου και ποσο λεπτή είναι η απόσταση μεταξύ τους. πολύ εύκολα έχω πιάσει τον εαυτό μου να ταλαντεύεται μεταξύ των 2. όμως ας μην "γενικεψω", ότι μυρίζει λιβάνι δεν είναι φαρισαϊσμός ούτε όλα τα ναυάγια της ζωής είναι ευλογημένοι, αν δεν το ζητήσουν πρώτα. έτσι αν και επιθυμώ να παραμένω τελώνης, πιστεύω ότι το ιδανικό είναι να είμαι φαρισαίος στην προσπάθεια και τελώνης στο αποτέλεσμα ;)
@luffy
Το προβλημα περνει αλλες διαστασεις απο την στιγμη που Φαιρισαιοι τοποθετούνται σε θεσεις κλειδια και μαλιστα σε θεσεις που θα διδασκουν ή με το λογο τους ή με τον τροπο τους στους νέους είτε τον Φαρισαϊσμο ειτε την πραγματική πίστη. Το να ειμαι εγω ή εσύ Φαρισαίος δε εχει την ίδια βαρυτητα.
Περι ακαδημαϊκων θεολογικων γνωσεων σαφως και πρεπει να υπαρχουν σαν ιστορικη μελετη. Απο την στιγμη όμως που επιχειρει να ερμηνευσει το θείο με βαση καποιες γνωσεις και ερμηνευτικες τάσεις μπορει να γινει ακομα και επικινδυνη. Στην ουσια αν το καλοσκεφτουμε προκειται περι μιας επιστημης εσωτερικης κατανάλωσης όπου καποιοι θεολογοι ή θεολογούντες εισηγουνται την Α ερμηνεια και οι υπολοιποι την αποδεχονται ή την απορριπτουν.
ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΜΙΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ,ΕΧΘΕΣ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ ΑΚΟΥΣΕ ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΑΣ ΟΤΙ ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΠΛΑΝΗΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΟΛΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ Ο ΑΣΩΤΟΣ?Ο ΕΥΡΩΝ ΑΜΟΙΦΘΗΣΕΤΑΙ.
ASLAN
Σχετικά με το κήρυγμα του Ασώτου, θα πω μία προσωπική μου εμπειρία: Μέσα δεκαετίας '80, ήμουν 17 χρονών και ο πατέρας μου αργοπέθαινε από καρκίνο στο αντικαρκινικό Μεταξά, δίπλα από τον Άγιο Βασίλειο Πειραιά. Οι παπάδες του Αγίου Βασιλείου το είχαν γραμμένο το νοσοκομείο και τους αρρώστους, έστελναν που και που εκεί τον τελευταίο τη τάξει παπά και φρόντισαν μετά να ανοίξουν προσκυνητάρι-μαγαζάκι απέναντι από την είσοδο του νοσοκομείου με εικόνες των Αγίων Αναργύρων μέσα. Ο μητροπολίτης Πειραιώς Καλλίνικος την είχε περί πολλού την ενορία επειδή είχε "έργο" (χορωδίες κ.λπ.) και δεν τον ένοιαζε που το νοσοκομείο ήταν εγκαταλελειμένο πνευματικά. Άλλωστε, ούτε ο ίδιος, τους 6 μήνες που ο πατέρας μου ήταν εκεί (και το Πάσχα μέσα), δεν είχε πατήσει το πόδι του.
Ήταν Κυριακή του Ασώτου και πήγα εκκλησία στον Αγιο Βασίλειο (πήγαινα εκκλησία από μικρός από μόνος μου, χωρίς να είμαι από ιδιαίτερα θρησκευόμενη οικογένεια). Πήγα εκεί εκκλησία για να πάω μετά να δω τον πατέρα μου. Ανεβαίνει στον άμβωνα ένας πρωτοπρεσβύτερος με επιστήθιο σταυρό και αρχίζει ένα πομπώδες, ηλίθιο κήρυγμα για την άσωτη νεολαία, για τα παιδιά που δεν ακούν τους γονείς τους, κ.λπ, κ.λπ (τα ξέρουμε όλοι).
Εκείνη την ώρα σκεφτόμουν ότι ο παπάς αυτός ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΠΑΤΗΣΕΙ ΤΟ ΠΟΔΙ ΤΟΥ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΕΙΣ ΔΙΠΛΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΕΡΧΟΤΑΝ ΝΑ ΤΟΥ ΧΥΜΗΞΩ. Αν τα παιδιά του δεν πατάνε το πόδι τους στην εκκλησία, δεν θα τα αδικούσα καθόλου.
Υ.Γ. Ο πρώην Πειραιώς Καλλίνικος είχε φροντίσει εντούτοις να συμπαρασταθεί έμπρακτα στον απατεώνα και κλέφτη δήμαρχο Πειραιά Λογοθέτη, όταν αυτός προσήχθη σε δίκη με ένα φάκελλο ίσα με το μπόι μου (και είμαι και ψηλός).
ΑΣΤΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΜΑΡΚΟ ΜΟΥ,ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΜΕ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ,ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΟΥΝΕ ΚΑΙ ΠΑΡΑΕΞΩ ΤΑ ΧΑΛΙΑ ΜΑΣ.
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΑΤΗ,ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΧΩ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΟΤΙ ΜΟΝΟΝ ΑΝ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΔΙΩΞΗ ΑΠΟ ΠΑΝΩ ΤΗΣ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΚΛΩΤΣΙΕΣ,ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΞΗ ΕΛΠΙΔΑ ΣΩΤΗΡΙΑΣ.ΑΛΛΙΩΣ ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΣΧΙΣΜΑ,ΚΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΣΠΗΔΗΣΗ ΚΑΠΟΙΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ ΣΤΑ ΜΕΡΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΧΩΡΙΣ ΣΚΑΝΔΑΛΙΣΜΟΥΣ.
ASLAN
@Aslan
Με φερνεις σε... δυσκολη θεση αλλα ναι. Επειδη ως άσωτος και ξενυχτης δεν πήγα εκκλησια το πρωί και είδα μερος της Λειτουργιας από την τηλεόραση, εκει που έκλεισε το κύρηγμα του ο καθιερωμενος ιεροκύρηκας της Μητρόπολης (νομιζω π.Χρυσοστομος) πριν το δι' ευχων πεταχτηκε εκεινος ο ασπρομαλλης παλιος ιεροκύρηκας της Μητροπολης Αθηνων που τον εκαναν βοηθο επισκοπο (παντα μου αρεσαν τα κυρηγματα του) και το επισημανε ιδιαίτερα, διακιωνοντας την εκτιμηση που του εχω.
Οποιος αντιληφθει για ποιον λεω ας μου θυμισει το όνομα του.
Καλημέρα. Πρώτο μου σχόλιο στο ιστολόγιο σου, αλλά όχι και πρώτη επίσκεψη.
Συμφωνώ απολύτως με το ξέσπασμα σου για την διάκριση των ιερέων σε Α και Βου κατηγορίες λες και είμαστε γραφείς ή γραμματείς σε Νομαρχίες και υποθηκοφυλακεία.
Ωστόσο, μπασκλασαρίες γίνονται πολύ συχνά και οι ιερείς Άλφα όταν λόγω του νεαρού της ηλικίας τους , πέφτουν πάνω σε πιο Α (τρια Α θα είναι αυτοί φαίνεται) δεινοσαύρους
οργανωσιακούς και συντηρητικούς.
Ως φαίνεται κατά την προσφιλή έκφραση "αγραμμάτου" ιερέως και καλού μου φίλου άλλους ιερείς κατά την χειροτονίαν τους τους επεσκίασε το Πνεύμα εν είδει περιστεράς και άλλους προφανώς κάποια κάργια ή κουρούνα, αλλέως δεν εξηγείται τόσο "φούμο".
Συγχώρα μου τον σαρκασμό αλλά με φούντωσες δημιουργικά.
Τώρα όσον αφορά τις θεολογικές σχολές και το συγκεκριμένο τμήμα της Κοινωνικής Θεολογίας εγώ ποιμαντική πήγα να σπουδάσω όχι "ισότητες των δύο φύλων στην ΠΔ" και άλλα συναφή χαριτωμένα.
Τί άλλο να πρωτοθυμηθώ; Την μεροληπτική μεταχείριση κάποιων φοιτητών με συγκεκριμένη καταγωγή και ειδικό πολιτικό χρώμα;
Την περιφρόνηση για τους ιερείς που πάλευαν με επισκόπους και παπαδιές για να δραπετεύσουν από τα χωριά τους και να δώσουν κάποιο μάθημα; Την καθωσπρεπίστικη επένδυση της σχολής ωσάν να επρόκειτο για κολλέγιο ουρσουλίνων;
Πολλά τα δεινά!
Θα παρακολουθώ το ιστολόγιο σου.
Μ'αρέσεις!
ΥΓ Θα συμφωνήσω με τον vaterpanagiotis πως δεν χρειάζεται απαξίωση της θεολογίας. Στις μέρες μας χρεάζεται στους ποιμένες γιατί οι "θεολόγοι" από άλλα είδη και γένη έγιναν πάρα πολλοί...
:)
Πατέρα, χαίρομαι να συναντώ ιερείς που μεταχειρίζονται δημιουργικά αυτή την "τεχνολογία του διαβόλου" όπως έλεγαν οι παππούδες και γιαγιάδες μας. αν και αρκετοί σκανδαλίζονται η απλά "δικαιωνουν την απιστία τους" βλέποντας ιερείς με κινητό,με υπολογιστή ακόμα και να οδηγούν αμάξι! λες και δεν είναι άνθρωποι "αμαρτωλοί" όπως όλοι μας. αυτό το τελευταίο έχει σημασία, και συνάδει με αυτή την ανάρτηση αφού ξεχνάμε (ηθελημένα) ότι όλοι "βράζουμε" στο ίδιο καζάνι και λαθεμένα περιμένουμε την τελειότητα από ατελή (όπως όλοι μας) οντα. όμως η καθοδήγηση και η συμβουλή που παίρνουμε από ανθρώπους που αρέσκονται να ασχολούνται με θεολογία,ψυχολογία,φιλοσοφία ακόμα ακόμα και με τέχνη και επιστήμη είναι το λιγότερο, πολύτιμη.
ανεξαρτήτως αν ο ίδιος ιερέας μπορεί αύριο να πέσει σε πειρασμό και να αμαρτήσει, το έργο του είναι αναμφισβήτητο.
έτσι τα βλέπω τα πράματα, αν δίνει το καλο παράδειγμα από τη θέση που βρίσκεται η όχι μονο από κοντινή προσωπική επαφή θα μπορώ να το γνωρίζω. εξάλλου πολλές φορες δεν αδυνατούμε να πιστέψουμε κάτι "κακό" για κάποιον για τον οποιο έχουμε την καλύτερη άποψη? τι σημασία έχει λοιπόν?
μονο ο ίδιος θα μπορεί να βλάψει τον εαυτό του. σε εμενα μονο "καλο" κάνει.
Ερώτηση: φταίω εγώ που βρέχομαι? η ο καιρός που βρέχει?
@π.Παντελεημονα
Οποια τιμη η παρουσια ρασοφορων στο πνευματικα φτωχικό μας. Και συνάμα ενθαρρυντική διότι επιβεβαιωνεται αυτο που υποψιάζεσαι, πως δηλαδη δεν εισαι ο τρελλος του χωριου που βλεπει τους εξωγηϊνος αλλα τους βλεπουν και δεκαδες άλλοι, οι οποίοι και εκεινοι ντρεπονται να το ομολογησουν μην τους πουν οι αλλοι τρελλους.
Αρκετα από τα φαιδρα που συμβαινουν τα ακουω από φίλους φοιτητες θεολογους πολλοι δε εξ αυτων νυν ιερείς. Και χαιρομαι που τους γνωριζω απο λαϊκους ωστε η σχεση μας να διατηρειται αυθεντικη και μετα την χειροτονια τους.
Απλα το ρασο τους προσδιδει καποιον επιπλεον σεβασμο που δεν προκυπτει από μια ευσεβιστικη διαθεση προς το ρασο το οποιο εχει τις μαγικες ιδίοτητες του μάγου της φυλής ή που κανει τον αλλον υπερανθρωπο ufo, αλλα σεβασμό για την παλλικαριά του να ιερωθει κανεις σημερα, γενόμενος καθαρμα και περιγελως του κοσμου τουτου, ξεσαβουρώνωντας την κοινωνία και μεσολαβωντας προς τον θεό.
Ειδικά σήμερα για να γινεις συνειδητοποιημενος ιερέας πρέπει (συγχωρεστε μου την έκφραση) να έχεις και τον σχετικό... ανδρισμό για να το κανεις. Διοτι αν δεν ανηκεις σε εκεινο το στερεότυπο του ιερέα που με ευκολία εντάσσεται σε αυτο το παρακμασμένο εκκλησιαστικό και θεολογικό σύστημα, είτε μόνο και μόνο για να βιοπορισθεί, είτε για να κάνει καρριέρα και να αποκτήσει εξουσία, είτε από πλύση εγκεφάλου από ευσεβιστικους κύκλους που ονειρεύονται τον γιο τους παπα και ει δυνατον και καλόγερο, τοτε έχεις να παλεψεις όχι μονο με τους δαιμονες του κοσμου τουτου αλλα και με εκεινους που μεταμφιέζονται εις αγγελους φωτός.
Εμεις οι λαϊκοι θα πρεπει να στηριζουμε οσο μπορουμε εκεινους που εχουν επιγνωση της κατάστασης και παράλληλα να διαμρυρομαστε γαι εκεινους που διωχνουν τον κοσμο από την εκκλησια όσο και να φαίνεται επιφανειακά αντικληρικαλιστικό.
ΘΕΟΠΡΟΒΛΗΤΕ
ΧΑΙΡΩ ΟΛΩΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΜΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΟΥ ΣΧΟΛΙΟ.ΤΟΝ ΠΑΠΟΥΛΗ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΔΕΝ ΤΟΝ ΓΝΩΡΙΖΩ.ΕΙΔΙΚΩΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ,ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ ΝΑ ΕΧΗΣ ΥΠ΄ΟΨΙΝ ΣΟΥ ΤΟ ΟΜΩΝΥΜΟ ΒΙΒΛΙΑΡΑΚΙ ΤΟΥ Π.ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΓΟΝΤΙΚΑΚΗ.
ΤΩΡΑ ΘΥΜΗΘΗΚΑ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΩΡΑΙΟ ΑΠΟ ΤΟΝ Π.ΘΕΟΚΛΗΤΟ ΤΟΝ ΔΙΟΝΥΣΙΑΤΗ.ΚΑΠΟΤΕ ΕΙΧΑΝ ΜΑΖΕΥΤΕΙ ΣΤΟ ΚΕΛΛΙ ΤΟΥ ΑΡΚΕΤΟΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΙΛΟΥΣΕ.ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΙΔΟΠΟΙΕΙ ΟΤΙ ΤΟΝ ΖΗΤΑ Ο ΗΓΟΥΜΕΝΟΣ.ΚΑΙ Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΤΟΥ ΑΠΑΝΤΑ ΑΤΑΡΑΧΟΣ,ΠΕΡΙΜΕΝΕ ΛΙΓΟ ΠΑΙΔΑΚΙ ΜΟΥ,ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΟΤΙ ΟΜΙΛΩ ΕΙΣ ΤΑ ΕΘΝΗ?
ASLAN
Ειχε παει πριν καμποσα χρονια ενας σπουδαγμενος διακονος-θεολογος στο Αγιον Ορος και του δώθηκε άδεια να συλλειτουργησει. Ο σπουδαγμενος διακονος όμως θεωρησε να κανει το τυπικο όχι συμφωνα με την μονή αλλα σύμφωνα με οτι θεωρούσε εκεινος σωστό με βάση τις "γνωσεις" του. Και οταν παρεβη τις σαφεις οδηγίες του τυπικάρη και εκανε τα δικά του από μαγκιά, ο τυπικαρης θύμωσε και του λεει, άντε διάκο παιδί μου ξεντύσου.
Περασαν τα χρονια και ο διακος έγινε δεσποτης και επιστρεφει στο Ορος ως υψηλος επισκέπτης. Παει και στην συγκεκριμενη μονη όπου ο τυπικαρης ηταν πλεον γεροντακι.
Κατα τη διαρκεια της Λειτουργιας λοιπον τον πλευρίζει με ένα ψιλοειρωνικό και σαρκαστικό υφακι ο δεσποτης και λεει στον τυπικάρη: Με θυμαστε πάτερ, είμαι ΕΓΩ που οταν ειχατε ερθει στο μοναστηρι διακος με είχατε ξεντύσει...
Και ο τυπικάρης: Και τωρα Σεβαμιώτατε αν δεν κανετε υπακοη στο τυπικο και παλι θα σας ξεντύσω...
Η θεολογία δεν μπορεί να υπάρξει πραγματικά σαν κάτι το ακαδημαικό. Αυτό το πήραμε από τη Δύση. Τώρα, από την άλλη, τα πτυχία της θεολογικής ακαδημίας είναι απαραίτητα για αυτούς που πρέπει να μιλήσουν διεθνώς σε θέματα πίστεως. Υπάρχουν π.χ. άνθρωποι σαν τον π. Μεταλληνό, π. Βλάχο, π. Ρωμανίδη, π. Αλεβιζόπουλο. Όλοι απόφοιτοι σχολών και άνθρωποι που ζουν (ή ζήσαν) την πίστη μας. Υπόψιν ότι το ότι έχουμε τη δυνατότητα να ξεφύγουμε σήμερα από την ψευδο-μορφία της Ορθοδοξίας λόγω δυτικής επίδρασης το οφείλουμε στον π. Ρωμανίδη, που κυριολεκτικά τον έφερε ο Θεός. (Αμερικανός Έλληνας και ιερέας, και θεολόγος μεγάλος από κάθε άποψη).
Γενικά, αυτό που γράφεις Θεοπρόβλητε δεν είναι σωστό. Ούτε βέβαια η ακαδημαική "θεολογία" μπορεί να αντικαταστήσει την θεολογία που είναι αποτέλεσμα εμπειρικό και μπορεί να το έχει και η γυναίκα που σκουπίζει στο προαύλιο, αλλά και ούτε οι γνώσεις αυτές καθεαυτές είναι κακές. Από πρακτικής απόψεως, είναι ανάγκη να έχουμε σχολές σήμερα. Μακάρι κάποτε να έχουμε την κατάσταση που είχαμε στο "Βυζάντιο", σε αυτό το θέμα, αλλά επειδή έχουμε και επαφη με τη Δύση δεν γίνεται. Απλά πρέπει να γνωρίζουμε ότι η λέξη ακαδημαικος θεολόγος ΔΕΝ έχει σχέση με αληθινή θεολογία υποχρεωτικά.
Αλλά, και η απλή κυρά που σκουπίζει, μπορεί μεν να σου πει σωστά, αλλά μπορεί να μην ξέρει να τα πει σωστά και να τα μπερδέψει. Είναι ορθόδοξη, αφού δέχεται τα λόγια των Πατέρων και Συνόδων και ας μη τα γνωρίζει.
Κάποιοι όμως πρέπει να μαθαίνουν πιο πολλά, ιδίως στις μέρες μας, και αφού μπορουν να μάθουν -- αρκεί να μην μένουν σε αυτό.
Σκέψου π.χ. τι φοβερό καλό έκανε ο π. Αλεβιζόπουλος στην εποχή μας εναντίον των αιρέσεων. Ήταν απόφοιτος σχολής με δύο διδακτορικά -- αλλά και άγιος.
Ο π. Παισιος γράφει καπου στις Επιστολές του οτι μπορει να έχουμε όλους τους 4 συνδυασμούς "μόρφωσης" και "πνευματικής προκοπής". Μπορεί π.χ. η απλή γυναικούλα που καθαρίζει να έχει υπερηφάνεια και εσύ να μην έχεις την καθαρότητα να το δεις και να σου πει μπούρδες και να τα παρεις σαν σωστα. Μπορεί επισης να έχει χάρη και να μην μιλήσει αλλά επειδή δεν ξέρει και την πιεσεις να πει μια κουβέντα λάθος και συ να το πάρεις ως σωστή. Έχει πολλά "μπορεί" εδώ.
Στο Δόγμα μπορεί κανείς να εμβαθύνει απεριόριστα - ανάλογα και με το μυαλό που έχει εκτός από τη χάρη και το που βρίσκεται πνευματικά αυτή τη στιγμή. Και ο γέροντάς μου στο Όρος δυό πράγματα ξέρει και μου λέει. Δεν είναι θεολόγος και το λέει - με την έννοια ότι σε ζητήματα και απορίες πρέπει να απευθυνόμαστε σε πιο ειδικούς. (Ο Θεός δεν καταργεί την γνώση -- αν και εννοείται ότι εδώ πρέπει κανείς να ψάξει τους μορφωμένους θεολογικά που ζουν και θεολογικά. Λίγοι αλλά υπάρχουν). Αλλά ταυτόχρονα με την παρουσία του και μόνο σε οδηγεί στη σωτηρία αν το θέλεις, γιατί είναι αγιασμένος χαρισματικός γέροντας. (Καποια μέρα θα πω φοβερές ιστορίες που έζησα με το γέροντα -- ζει ακόμα).
Επομένως υπάρχουν άνθρωποι που κάνουν ακαδημαικές σπουδές σε θεολογικά θέματα και από αυτούς άλλοι ανεβαίνουν πνευματικά και άλλοι όχι, όπως γίνεται και με τους λοιπούς γραμματισμένους ή αγράμματους. Πιστεύω ότι δεν πρέπει φτάσουμε και στο άλλο άκρο. Πάντως αυτό που νομίζω ότι κατά βάθος λες είναι η εκκοσμίκευση η οποία μπαινει και στη εκκλησία. Μα φυσικά αυτό ήταν και είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ορθόδοξη κοινωνία.
φιλε Γιώτη ναι, έχεις δίκιο σε αυτό που λες. θυμίζει την παραβολή των σπόρων που σπέρνονται. ο "καλός" σπόρος αν πέσει στο εύφορο χωράφι θα an8isei.o "κακός" και στο πιο εύφορο να πέσει δεν θα ανθίσει αλλα και ο καλός αν πέσει σε άγονο έδαφος δεν θα ανθίσει επίσης. είναι αυτά τα "μπορεί" που λες. ο σπόρος είναι φυσικά ο λόγος. με τον ορο λόγο βεβαια στην Ελληνική μπορεί να εννοούμε και την αιτια, έτσι? τι σοφια κρύβεται εδώ και ποσο "εύφορος" πρέπει να είναι κάποιος για να ανθίσει ο λόγος-αιτια μέσα του!
έτσι απλά, τα πρόσωπα που φέρουν και μεταδίδουν αυτό το λόγο δεν είναι σημαντικά. και φυσικά το γνωρίζουν, ασήμαντοι είμαστε μέσα στην αιωνιότητα και το αχανές σύμπαν.
μα σημαντικότατοι οι λόγοι μας.
όπως μου είχε πει και κάποιος γνωστός:
"δεν με ενδιαφέρει αν υπήρξε ο Χριστός ως ιστορικό πρόσωπο ούτε οι μαθητές του ούτε καν όλη αυτή η διδασκαλία και η θρησκεία και ο θόρυβος που έγινε και όλα αυτά...
ο λόγος της αγάπης είναι που μου δίνει λόγο να συνεχίσω να ζω και να ελπίζω, μου διώχνει το φόβο και την ανασφάλεια".
ο ύμνος της αγάπης όπως είπε και ο απόστολος Παύλος σε μια του επιστολή, ότι και να κάνω,ότι και να έχω, ότι και να πω, ότι και να σκεφτώ, χωρίς αγάπη... όλα μάταια.
όπως έλεγε και η μητέρα μου, αν είναι να κανεις κάτι με γκρίνια, δηλαδή που δεν σε ικανοποιεί εσένα τον ίδιο, τότε καλύτερα να μην το κανεις όσο καλο και να προκαλέσει σε εσένα και στους γύρω σου. και αυτό γιατί δεν έχουμε τι διάκριση καλού-κακού. οποτε ότι κάνουμε χωρίς αγάπη πάντα σε κακό καταλήγει, όσο καλο και να φαίνεται στην αρχή.
συγγνώμη που "πλaτιασα" αλλα έτσι μου ήρθαν, έτσι τα έγραψα :)
ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΘΙΓΕΙ Ο ΘΕΟΠΡΟΒΛΗΤΟΣ,ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΤΙ ΣΤΙΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΔΕΝ ΔΙΔΕΤΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,ΤΕΤΟΙΑ ΠΟΥ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΗ ΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΝΑ ΖΗΖΟΥΝ ΕΜΠΕΙΡΙΚΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΖΩΗ.
ΑΥΤΟ ΒΕΒΑΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΦΥΣΙΚΟ ΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΟΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΣΟ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ.ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΙΑ ΔΗΛΑΔΗ ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΕ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗ ΚΥΡΙΩΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΟΥ ΣΤΕΡΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΒΙΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΗΘΟΥΣ[ΒΛ.ΟΙΚΟΓ.ΧΡΙΣΤΙΝΑΚΗ] ΚΑΙ ΣΥΧΝΑ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ,ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΔΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΤΥΧΑΙΑ ΣΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΞΕΡΟΥΝ ΠΟΥ ΠΑΝΕ ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ,ΚΑΙ ΣΥΧΝΑ ΜΕ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΒΙΟ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ.ΟΣΟΙ ΛΟΙΠΟΝ ΚΑΛΩΝ ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ,ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΑΡΑΓΟΥΝ ΟΤΙ ΠΗΡΑΝ ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ.
ΤΩΡΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥΣ,Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΜΑΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΧΕΙ ΑΝΑΔΕΙΞΕΙ ΑΓΙΟΥΣ Η ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΧΑΡΗΣ,ΠΟΥ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΤΟΥΣ ΕΠΕΤΕΛΕΣΕ ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΕΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΜΕΝΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΔΟΣΜΕΝΑ ΑΝΩΘΕΝ.ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΤΕΛΙΚΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΝΑΝ ΑΠΟ ΕΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΚΖΗΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΗ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΟΝ ΘΕΟ,ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΕΧΕΙ ΒΡΕΘΕΙ.
ASLAN
@Aslan
Α-ΚΡΙ-ΒΩΣ ως προς το πρωτο σκελος της απάντησης σου. Σιγουρα δεν απαξιωνω γενικοτερα την γνωση.
Όμως εχω την αίσθηση να μην πω και πεποιθηση πως οι Θεολογικες γραμματικες γνωσεις τελικα τελικα αποτελουν τροχοπέδη στην πραξη της πνευματικης αναπτυξης του ανθρωπου. Δηλαδη ο "διαβασμενος" εκπαιδευεται να προσεγγιζει τα παντα εγκεφαλικά και διανοητικά και να προσεγγιζει με βαση την αποκτειθεισα μορφωση του και την καλλιεργεια του και παυει να λειτουργει καρδιακα. Δηλαδη ο μορφωμενος νους εχει μαθει να αναλυεει και να ερμηνευει, να εξηγει και να δογματιζει και αυτο μαλλον ως αρνητικο το βλεπω. Ειναι πολυ δυσκολο να βρεις άνθρωπο που η κατα θεον αποκαλυψη στην καρδια του να υπερτερει των "γνωσεων" του.
Δηλαδη μπορει καεις να εξηγησει με θεολογικη γνωση αν και γιατι η εικονα μυροβλίζει, ή αν το προωπο γινεται και ενιοτε αντικειμενο σατανικης ενεργειας ή αν η Θεια Χαρη φωτιζει καποιον γεροντα, ή και λαϊκο να σου δωσει την σωστη απαντηση σε ενα ζητημα σου; Διδασκεται αυτο σε καμμια θεολογικη;
Η Θεολογικη κατ εμενα θα έπρεπε να λεγεται Ορθολογική και μονο ως ιστορικος κλαδος εξειδικευμενος στην ιστορια της εκκλησιας εχει νοημα, ή σαν απολογητικη ως άμυνα σε διαφορες ετεροδιδασκαλιες που διδασκουν θεολογοι.
Δεν ειναι κακο ενας πιστος ή ενας ιερεας να σπουδασει θεολογια αρκει α) να γνωριζει σε τι γιαφκα μπαινει και να εει παρει τα μετρα του και β) να γνωριζει πως τις γνωσεις που απέκτησε συνηθως θα τις βρει μπροστα του παα δίπλα του.
Και φτασαμε στην κατασταση να λεει ο Μεσσηνιας πως η εκτρωση δεν ειναι κακο στον Καρπαθίου αλλα κα ο Καρπαθιου σε άλλη εκπομπη να λεει οτι η βασκανια δεν ειναι κανενος ειδους δαιμονικη ενεργεια ή φθονος αλλα απλά αυθυποβολή και η εκλησια απλα θιοθετησε την ευχη κατα της Βασκανιας απλα για να αυθυποβάλει τον πασχοντα ωστε να γινει καλα.
Ο κλεψας του κλέψαντος και ο αθεολογησας του αθεολογησαντος.
Στην ουσία, νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε. Απλά θέλω να τονίσω το "συνήθως" και όχι "πάντα".
Οι θεολογικές γραμματικές γνώσεις *συνήθως* (όχι πάντα) αποτελούν τροχοπέδη διότι δεν γίνονται στο σωστό περιβάλλον, και ετσι ενισχύουν την ξερή γνώση έναντι της καρδιακής προσευχής μέσα στο περιβάλλον της Θείας Λειτουργίας.
Και οπωσδήποτε ο μαθητευόμενος θα επηρεαστεί αρνητικά. Χρειάζεται δύναμη να αντισταθεί, ιδίως σήμερα (λογω εκκοσμικευσης)-- αλλά γίνεται. Π.χ. αν φεύγει από την σχολή και τρέχει στα πνευματικά του καθήκοντα, αν προσπαθεί να εφαρμόζει ό,τι διαβάζει πριν παει πιο κάτω, αν πηγαίνει στις ακολουθίες, αν προσεύχεται για φώτιση και κατανόηση κάτω από την καθοδήγηση ενός άγιου γέροντα κλπ κλπ. ... Αν ολα αυτα, θα βγει θεολογίζων και όχι τεχνολογίζων ...
Αλλά το ότι συνήθως το κακό γίνεται που λες, συμφωνώ. Δε θυμάμαι ποιος γέροντας ήταν που (σχετικά πρόσφατα πριν απο λιγα χρονια, στην ιεραποστολη) έλεγε στους Αφρικανούς ορθόδοξους να μην πηγαίνουν για θεολογικές σπουδές στη Δύση και καλύτερα να κάτσουν εκεί να ακολουθούν το αγιορείτικο τυπικό με κανόνα και ευχή, για να μην έρθουν πίσω με πολλές γνώσεις και χάσουν την ουσία του θέματος.
Αλλά, από την άλλη, στην Ελλάδα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης επαφής με το ορθόδοξο φρόνημα για όποιον θέλει και εκκλησίες και σωστους γέροντες και ιερεις έχει παντού γύρω από τις θεολογικές σχολές.
Θέλει όμως και ταπείνωση από μας και αυτό που γίνεται πολλές φορές από τους μορφωμένους είναι ότι "πιάνουν το δογμα με το μυαλό μόνο" ενώ οι αγράμματοι (που έχουν υπερηφάνεια) "το πιάνουν με τα δόντια, που εξηγεί γιατί τρίζουν τα δόντια όταν μιλούν για θρησκευτικά θέματα και έτσι κανουν χειρότερο κακό στη Ορθοδοξία από τους εχθρούς της" (αυτα τα έλεγε ο γ. Παισιος, όχι κατά λεξη, αλλα η ουσια ηταν αυτη -- υπάρχει αυτό το απόσπασμα κάπου στις Επιστολές του).
Γενικά όσοι ενδιαφέρονται να μονάσουν ή να γίνουν κληρικοί πραγματικά πρέπει να πηγαίνουν σε θεολογικές σχολές που δεν θα είναι ακαδημαικές. Θα πρέπει να μπορούν να δίνουν όμως ισάξια πτυχία στους πτυχιούχους θεολόγους ώστε αυτοί να μπορούν να σταθούν στο εξωτερικό αν χρειαστεί. Διότι αλλιώς κανείς δεν θα τους παίρνει σοβαρά. Βέβαια, το πρόβλημα με αυτή την πρόταση είναι - αν μου βρείτε μία κυβέρνηση σήμερα που θα το δεχθεί αυτό εγώ θα γίνω πύραυλος :) Δηλαδή, έτσι ας πούμε κατ' οικονομία, πρέπει να βγάζουμε και ακαδημαικούς θεολόγους αφού δεν υπάρχει άλλη λύση - και εάν πολλοί από αυτούς καταλαβαίνουν την ανάγκη να γίνουν σωστοί θεολόγοι, τότε θα πράξουν ως άνω (ευχή, τρόπος ζωής μαζί με τις σπουδές κλπ). Αν όχι, θα μπερδεύουν τον κόσμο που δεν είναι κοντά στην εκκλησία.
Αλλά -- και εδώ είναι το ζήτημα -- πρέπει και οι υπόλοιποι Ορθόδοξοι να γνωρίζουν ότι ακαδημαικος θεολόγος ΔΕΝ συνεπάγεται απαραίτητα και αληθινά θεολόγος (ή τελος πάντων θεολογίζων).
Πρέπει όλοι οι Ορθόδοξοι να γνωρίζουν τα εξής
Η θεολογία είναι χάρισμα που δίνεται σε αγίους (ο σκοπός όλων μας είναι να ζήσουμε σαν άγιοι από τώρα), και αυτο το χάρισμα μέχρι ενός σημείου. Αληθινοί θεολόγοι έτσι με την ακρίβεια της λέξης υπήρξαν μόνο 3 στην Εκκλησία, ολοι οι άλλοι θεούμενοι σε κάποια φάση θεολόγησαν ανάλογα με τα χαρίσματα που τους δόθηκαν. Και αυτοι που δεν εφτασαν σε θεωση ή και στα κατώτερα στάδιά της αλλα σε καποια καθαροτητα με ταπεινωση, κι αυτοι βοήθησαν (μες την ανάγκη) να κρατήσουν τα πράγματα δεχόμενοι τα άγια λόγια των άλλων Πατέρων.
Αυτα βασικά. Αλλά όλοι σχεδόν νομίζουν ότι θεολόγος είναι αυτός που εχει βγάλει ένα πτυχίο και μετά είναι εξπέρ! Οπότε γίνεται και το εξής -- οταν διαπιστώσει ο άλλος ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα, λέει δεν χρειαζόμαστε θεολογία καθόλου, μπαμ και κάτω. Αλλά δεν είναι έτσι -- και η θεολογία έχει και αυτή την αποστολή της.
Πάντως πιστεύω ότι θα πρέπει σιγά σιγά να διαμορφωθεί θεολογική σχολή εκτός πανεπιστημίου μέσα από σωστό κατηχητικό για όλους, μικρούς και μεγάλους, αρκεί να φύγει από μας (ιερεις και λαικους) η εκκοσμικευμένη βολεμένη τοποθέτηση σε αυτά τα θέματα (π.χ. να κάτσουμε στην αιθουσα πισω με ποπκορν και γέλια και να φιλοσοφήσουμε λιγο για τη θρησκεία - εμ, δε γινεται. Θέλει προετοιμασία από όλους και συνεχές "ζειν" εντός της ενορίας).
Η δημιουργια σχολων εκτος πανεπιστημιου ίσως γίνει επιτακτική αναγκη στο μελλον γιατί και αυτές ακόμα οι υπαρχουσες ακαδημαικες σχολές μάλλον θα κλείσουν στο μέλλον ή αλλιώς θα γίνουν καθαρά πιόνια του Οικουμενισμού. (Π.χ. να πουν θα διδάσκεται κυρίως θρησκειολογία, οπότε πάει η Ορθόδοξη θεολογία στο δύωρο κάθε Τρίτη στις 4). Εκεί πια θα πηγαίνουν οι πλανεμένοι και οι λίγοι κρυφοί ήρωες της Ορθοδοξίας για αντίσταση, που θα πολεμούν για την Ορθοδοξία (ήδη στα οικουμενιστικά συμπόσια που καποιοι ελπιζουν ότι θα "αντικαταστήσουν" τις πανορθοδόξους συνόδους, έχουμε ανθρώπους που πηγαίνουν όχι για να μάθουν αλλά για να μην μας κάνουν περισσότερο κακό οι "τεχνολόγοι και μη θεολόγοι", οπως τους λέει και ο Μ. Βασίλειος).
Αν και βεβαια εφόσον υπάρχουν πολλά καλα θεολογικα βιβλια και εργα Πατέρων εννοείται ότι ολοι μας όσο μπορούμε δεν είναι κακό να διαβάζουμε τους Πατέρες και να ακολουθούμε το πνεύμα τους - Ιδίως στις μέρες μας που εκλείπουν σιγά σιγά οι στάρετς, πως έλεγε και ο π. Ρόουζ και είχε δικιο σε αυτό το σημείο.
Οντως χρειαζεται μαι Θεολογικη Σχολη σε αλλο μηκος κυμματος. Οι ισχυουσες μπορουν να ονομαστουν Εκκλησιολογικές ή Θρησκειολογικες Σχολες. Θεολογικες πάντως ΔΕΝ είναι. Τουλαχιστον στην πράξη.
Ο ΓΙΩΤΗΣ ΕΘΙΞΕ ΔΥΟ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ.
1]''ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ''ΣΠΟΥΔΕΣ ΑΜΕΣΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΖΩΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.
2]ΕΝΟΡΙΑΚΗ ΖΩΗ.
ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΤΟΜΕΙΣ,ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΠΙΕΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ[ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΠΙΕΣΗ?],ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΛΛΑΓΗ ΠΛΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ ΚΑΤΑ ΚΥΡΙΟ ΛΟΓΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ ΜΑΣ.
ASLAN
Παράδειγμα "ενοριακής ζωής" που την ανέφερε πιο πάνω ο Ασλάν:
"Τρέχουν" οι ιερείς τη λειτουργία, γιατί έτυχε την ίδια Κυριακή να υπάρχουν 5 μνημόσυνα. 10 παρά τέταρτο είχε γίνει απόλυση και ξεκινούσε η μνημοσυνο-φάμπρικα. Και τα μνημόσυνα γίνονται χώρια, επειδή οι καφέδες δίνονται όλοι στο ενοριακό κέντρο ("καφενοριακό κέντρο") και δεν χωράνε όλοι οι "λυπημένοι" να πάρουν καφέ μαζί.
Ωραία ενοριακή ζωή, έτσι;
[Συνέβη στην ενορία μου σήμερα, και όχι μόνο].
Χαιρετώ και μπαίνω στο θέμα
Theprovlite το ξέρεις ότι έγραψε για σένα το τελευταίο τεύχος του περιοδικού "ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ";;
Για το θέμα με την Φιλανδία που είχες παρουσιάσει.
@MArko
Πολυ κατανοικτικα ολα αυτα που περιγραφεις! Εχω απο καιρο σκοπο να κανω και μιαν ανρτηση για τα μνημοσυνα και θα το δρομολογησω καποια στιγμη
@Skywatcher
Υπόγεια ρευματα αδελφε μου, υπογεια ρεύματα. Εχω ξεκινησει και ενα αγωνα στο facebook γιατι μην κοιτας που εχω καιρο να γραψω για δαυτους. Η κατασταση στην Φινλανδια ειναι ΔΡΑ-ΜΑ-ΤΙ-ΚΗ. Τωρα πια απειλουν. Σε εναn που διαμαρτυρηθηκε του στειλαν και εναν αστυνομο να τον φοβερισει για "συκοφαντικη δυσφημιση".
Οι πιστοι πλεον διωκονται. Εκυρηξαν μαλιστα και μποϋκοταζ στο μοναστηριτου Βαλααμ επειδη τηρει την Ορθοδοξη γραμμη.
Παντως επειδη η "Παρακαταθηκη" ασχοληθηκε κατοπιν ενημερωσης μας θα ηθελα να δω ενα τευχος γιατι δεν μου στειλανε.
Ερώτηση προς ειδικούς:
Βλέπω σε κάποια μπλογκ στην Λίστα ιστολογίων τους να έχουν τον ΚΟΚΚΙΝΟ ΟΥΡΑΝΟ με ανάρτηση ενός μηνός πριν!!
Τι συμβαίνει; Ξέρει κανείς; Γιατί δεν έχουν ενημερωθεί;
Ευχαριστώ
@skywatcher
Τι εννοεις, εγω παντως οταν εκανα κλικ στο link που εχω για σενα με πηγε κατ ευθυειαν στην σημερινη αναρτηση
Μια χαρά τα λες.
Εδώ και μερικά χρόνια όπως σε πολλά επίπεδα του νεοελληνικού βίου είμαστε στα μαύρα μας τα χάλια έτσι και στις Θεολογικές, τουλάχιστον εγώ ξέρω για την Θεσσαλονίκη που και τελείωσα, είναι δραματικά τα πράγματα από όλους τους τομείς. Αλλά μια και μιλάμε για επίπεδο σπουδών και καθηγητών, είναι χάλια απλά.
Όσον αφορά την οικογένεια Χριστινάκη και ειδικά τον πατέρα, από αυτά που και εγώ έχω ακούσει από εκκλησιαστικούς κύκλους πρόκειται για μεγάλη μαφία.
Βοήθεια μας.
Την Καλησπέρα μου αδελφέ!!!
Λύθηκε το πρόβλημα.STOP.
@π.Λιβυος
Μια χαρά τα λέω;
Ή μήπως μια λύπη...
Η μόνη χαρά ειναι η παρουσία σας εδω καθώς και μερικών άλλων που δείχνει πως ο ασθενής ακόμα ειναι εν ζωή...
Δημοσίευση σχολίου